Організація надання соціальних послуг у громадах має відповідати індивідуальним потребам та запитам людей, які опинилися у складних життєвих обставинах, давати їм можливість вибору закладу та місця отримання таких послуг. Саме на таких основних принципах побудови системи надання соціальних послуг в області наголосив заступник голови ОДА Володимир Білик на регіональному онлайн семінарі-тренінгу “Сучасні підходи адміністрування у сфері соціального захисту на рівні територіальної громади”.
До участі у навчальному заході запросили представників територіальних громад, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, служби у справах дітей облдержадміністрації, обласного центру соціальних служб, ГУ Національної соціальної сервісної служби України в області, а також керівників та відповідальних за організацію надання адміністративних послуг соціального характеру із застосуванням програмного комплексу. Привітав учасників семінару заступник Міністра соціальної політики Віталій Музиченко.
Посадовець в цілому позитивно оцінив роботу з організації надання соціальних послуг в області. Він наголосив, що ефективне функціонування системи надання соціальних послуг є критично важливим для життєдіяльності громад, адже мова йде як про безпосереднє надання таких послуг громадянам, що перебувають у скрутних життєвих обставинах, так і про надання мешканцям громад адміністративних послуг соціального характеру, тобто вчасне призначення соціальних виплат, допомог, субсидій, тощо.
Як зауважив заступник Міністра, наступний етап реформування соціальної сфери базується на впровадженні принципів інтегрованої моделі надання соціальних послуг в громадах. Модель передбачає комплексний підхід та аналіз причин потрапляння осіб у скрутні життєві обставини, аби подальша допомога такій людині не обмежилася лише грошовою виплатою, а дозволила усунути першопричину ситуації. В громаді мають бути створені умови для виведення сімей із скрутного становища шляхом належного надання соціального супроводу, з подальшим поверненням працездатних осіб до самозабезпечення.
Серед головних завдань, які виокремив Віталій Музиченко – наближення точок соціальної підтримки до громадян, забезпечення ефективного логістичного супроводу процесів передачі пакетів документів із фронт-офісів, максимальне переведення послуг в електронну форму для подальшого інтегрування в національну електронну систему “Соціальна громада”, пілотування якої вже розпочалося в декількох регіонах країни та яка демонструє гарні результати. Також, за його словами, надзвичайно важливою є активна робота над кадровим забезпеченням та підвищенням кваліфікації працівників сфери надання соціальних послуг, постійний моніторинг якості надання таких послуг.
Більш детально про досягнення Хмельниччини у налагодженні роботи сфери надання соціальних послуг доповів Володимир Білик. Він відзначив, що останнім часом спостерігається зростання кількості осіб, які потребують соціального захисту, відповідно зростає потреба у збільшенні кількості соціальних послуг та їх видів. За його словами, станом на 01.01.2022 року в 51 громаді створено надавачів соціальних послуг, з них 15 територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг), 35 центрів надання соціальних послуг та 1 відділ з питань соціальної політики. Послугами мережі скористалися понад 40 тис. осіб з числа пенсіонерів, непрацездатних громадян, осіб з інвалідністю, які потребували соціального обслуговування.
Загалом, за словами заступника голови ОДА, у громадах надається 11 базових соціальних послуг: соціальної адаптації; соціальної інтеграції та реінтеграції; екстреного (кризового) втручання; консультування; соціального супроводу сімей/осіб, які перебувають в складних життєвих обставинах; соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; представництва інтересів; посередництва (медіації); соціальної профілактики; інформування; натуральної допомоги. Також Володимир Білик зауважив, що з 1 квітня 2021 року в усіх територіальних громадах області забезпечено підключення та використання програмного комплексу «Соціальна громада», завдяки чому в режимі електронної комунікації розглянуто понад 57 тисяч звернень громадян за наданням державної допомоги, пільг та житлових субсидій.
Далі учасники семінару долучилися до практичної частини навчання, яке триватиме протягом двох днів. Зауважимо, що для проведення онлайн навчання використовується навчальний портал територіальних громад, на якому розміщено Методичний посібник навчального заходу. Він містить 4 базові курси для самостійного опрацювання, у тому числі відеоуроки, переліки нормативних документів, презентації з кращим досвідом громад області та презентації доповідачів семінару-тренінгу, а також інші корисні матеріали.
Захід організовано Міністерством соціальної політики спільно з Міжнародним банком реконструкції та розвитку в межах реалізації проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України».