Приміщення адміністрації Шепетівська районна державна адміністрація
Хмельницької області

30400, Хмельницька обл., м. Шепетівка, вул.Карла Маркса, 47.
Герб Шепетівського району
Прапор Шепетівського району Контактні телефони: (8-038-40) 5-13-70, 5-13-60, 4-04-82, 5-11-60. Факс:5-12-85. Прапор Шепетівського району
Головна сторінка
Iнформаційна довідка про р-н
Структура та керівництво
Вакансії
Розпорядження
Нормативно-правові акти занесені до державного реєстру
Правоохоронна діяльність
Економіка
Агропромисловий комплекс
Сім'я, молодь, спорт
Охорона здоров'я
Освіта
Культура
Голодомор 1932-1933рр.
Доступ до публічної інформації
Проекти рішень чергової сесії Шепетівської районної ради


Перейти на сайт Президента України
Перейти на сайт Верховної Ради України
Перейти на сайт КМУ
Перейти на сайт ВСУ
Сайт Управління Головдержслужби України в Хмельницькій області
Сайт Хмельницької обласної державної адміністрації
Сайт Хмельницької обласної ради
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва

Написати листа до 
Шепетівської РДА

НОВИНИ

Легалізувати трудові відносини

Згідно із Конституцією України, людина, її життя та здоров’я, честь та гідність, недоторканість визнаються найвищими соціальними цінностями. Кожна людина має право на працю, тобто можливість заробляти собі на життя працею, яку вона вільно обирає або на яку вільно погоджується. Але, на жаль, ще чимало громадян живуть днем нинішнім, надаючи перевагу тимчасовим сумнівним «вигодам»… Тому останнім часом усе частіше доводиться стикатися з таким негативним явищем, як використання найманої праці громадян без оформлення трудових відносин – «тіньовою» зайнятістю.
«Тіньова» зайнятість і «тіньова» заробітна плата (так звана «зарплата в конвертах») – явища, що, на жаль, міцно увійшли в наше життя та набули значних масштабів. Це не лише серйозна соціальна, але й економічна проблема України.
Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страховий стаж – це період, протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не менше, ніж мінімальний страховий внесок. Тобто, якщо працівнику нарахована заробітна плата не менше законодавчо встановленого мінімального рівня і з неї сплачено страхові внески до Пенсійного Фонду України (а з 01.01.2011 року – єдиний соціальний внесок відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»), то такий місяць повністю враховується в страховий стаж і заробітна плата за цей місяць враховується для обчислення пенсії.
Якщо сума нарахованої заробітної плати, з якої сплачені внески менша за мінімальний рівень, страховий стаж становить неповний місяць і обчислюється пропорційно нарахованій заробітній платі.
До відома: мінімальний страховий внесок на 2012 рік розраховується виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, встановленої Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» і становить:
з 1 січня – 1073 гривні;
з 1 квітня – 1094 гривні;
з 1 липня – 1102 гривні;
з 1 жовтня -1118 гривень;
з 1 грудня - 1134 гривень.

А тепер конкретніше, якщо найманий працівник уклав угоду з роботодавцем на ? мінімальної зарплати, то кожний місяць страховий стаж його становить лише 15 днів, і відповідно за рік трудової діяльності працівникові нараховується лише 6 місяців для нарахування пенсії, аналогічно, якщо працівника оформлено на ? мінімальної зарплати, то даній людині буде нараховано лише 3 місяці трудового трудового стажу, тоді не важко підрахувати, що при такій «трудовій діяльності» перший працівник буде мати змогу оформитися на пенсію у 75 років, а другий – у 90. Це реалії нашого життя, а тому кожному роботодавцю і найманому працівникові потрібно враховувати, що після зрілого віку наступить старість, а про неї слід думати змолоду.
І ще є одна серйозна проблема, якщо з якихось причин роботодавець не сплачує внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за своїх найманих працівників (причиною може бути і виплата заробітної плати «в конвертах» без сплати страхових внесків, і нарощення заборгованості як з виплати заробітної плати, так і зі сплати єдиного внеску), то періоди, за які не сплачені внески випадають із страхового стажу найманого працівника та не включаються в заробіток для розрахунку розміру пенсії.
Те, що сьогодні відносини між роботодавцями та найманими працівниками нерідко не відповідають нормам чинного законодавства – не секрет для більшості громадян. В період економічної кризи питання «легалізації» трудових відносин громадян і іх заробітної плати є найбільш актуальними. «Тіньове» використання найманої праці характерне для суб’єктів малого бізнесу.
Так, в районі за березень поточного року із 420 найманих працівників майже 60% одержали заробітну плату в межах 300-560 гривень, і 12% працівників була нарахована заробітна плата в сумі 250-300 гривень.
Гарантований рівень мінімальної заробітної плати чимало роботодавців просто ігнорують і змушують робітників працювати на невелику зарплату, часом зовсім не декларуючи оплату їх праці. Бажаючи уникнути зайвих, на їхню думку, витрат, видають працівникам зарплату готівкою. У цьому випадку йдеться про «тіньові» заробітки, з яких не утримуються податки та не здійснюються відрахування до Пенсійного Фонду. Мають місце негативні наслідки цього явища і для самого працівника, який позбавляє себе гідної пенсії у майбутньому. Відповідно до Закону Украхни «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» зарахування страхового стажу здійснюється пропорційно сплаченим страховим внескам. Бувають ситуації, коли людям за рік роботи зараховується менше місяця страхового стажу. А низька заробітна плата дає низький коефіцієнт заробітку, який враховується при обчисленні пенсії.
Своєчасна й повна сплата платежів до Пенсійного Фонду України, а також забезпечення заробітною платою працівників не менше мінімальних соціальних стандартів – це обов’язок кожного роботодавця щодо соціального захисту своїх працівників.
Неоформлений офіційно працівник ризикує залишитися без права на отримання соціальних пільг та виплат, гарантованих державою, особливо, при нарахуванні пенсії та здійснення перерахунків пенсій у подальшому. Сьогодні деякі наймані особи, що погоджуються отримувати заробітну плату в конвертах, не лише сприяють розвитку тіньових схем ухилення від сплати податків, а й позбавляють себе соціальної захищеності в м майбутньому. Адже під загрозу потрапляють не лише пенсійне забезпечення таких легковажних працівників, а й інші соціальні виплати: лікарняні, відпустки, декретні виплати тощо.
Серед негативних наслідків «тіньової» зайнятості є і такі, що стосуються суспільної небезпеки, адже всі ми є споживачами послуг у сфері громадського харчувння, торгівлі, транспорту, будівництва тощо, тож необхідна їх висока якість. Нелегальна зайнятість також сприяє поширенню захворювань, підвищенню рівня аварійності на дорогах, зростанню ризику виникнення нещасних випадків на виробництві, адже з офіційно неоформленим працівником не проводиться навчання з техніки безпеки, охорони праці на належному рівні
Тільки офіційно оформлений найманий працівник може відчувати себе соціально захищеним, а бюджет Пенсійного Фонду матиме стабільні надходження для своєчасного фінансування пенсійних виплат. Суспільство має зрозуміти, що легалізації заробітної плати альтернативи немає.
Від несплати податків, внесків з тіньових доходів країна втрачає мільярди гривень доходів до державного бюджету, Пенсійного та інших страхових фондів, а працівники залишаються без відповідного соціального захисту та належного в майбутньому, пенсійного забезпечення.
На даний час роботодавець в Україні має економічну вигоду від затримки заробітної плати, виплати заробітної плати в розмірах, менших ніж передбачено законодавством, виплати заробітної плати в конвертах, не оформлення трудових відносин. Така ситуація порушує права працюючого населення та не сприяє надходженню коштів до бюджетів усіх рівнів та Пенсійного Фонду України.
За статистичними даними чисельність наявного населення Шепетівського району на початок 2012 року становить 34,9 тисяч осіб.
В Шепетівському районі проживає 20,1 тисяча громадян в працездатному віці.
Загальна чисельність офіційно працюючих, зайнятих у всіх сферах економічної діяльності складає 6370 осіб
Із врахуванням студентів, військовослужбовців строкової служби, осіб, які отримують допомогу в соціальних службах та офіційно працюючих, то за аналітичними розрахунками до 8% працездатного населення на сьогодні не задіяні ни ринку праці.
1,7 тис. працівників нашого району залишаються без відповідного соціального захисту та належного, в майбутньому, пенсійного забезпечення.
Питання виплати офіційної, прозорої зарплати сьогодні дуже актуальне. Адже більшість працівників, іноді, свідомо погоджуються на пропозицію роботодавців отримувати офіційну (часто мінімальну) та неофіційну (значно вище мінімальної) заробітну плату. Трапляється, що вони навіть не знають про те, що їхня «прозора» заробітна плата значно відрязняється від тієї, яка записана у відомості. Ця різниця з’ясовується згодом, коли працівнику потрібно оформлятися на пенсію, тільки тоді людина розуміє, що змолоду не думала про свою старість !

Начальник управління праці та
соціального захисту населення
районної державної адміністрації А.Мазур